עיצוב:
עודד עזר (2003)
שם בתפריט:
Ezer Frankruhlya
מה עוד בפונט:
ניקוד
את פונט עזר פרנקריהליה עיצבתי במהלך שנת 2003 כמחווה לגופן פרנק־ריהל של רפאל פרנק (1908), והוא משלב מוטיבים בסגנון האר־נובו עם נועזות אקספרימנטלית המתאפשרות בעידן הדיגיטלי.
יהודה חפשי, מעצב וחוקר סוגיות בטיפוגרפיה עברית, כותב על פונט זה:
"פונט עזר פרנקריהליה הינו דיאלוג ומחווה לפועלו של רפאל פרנק. העיתוי – מלאת מאה שנים לפרנק־ריהל. בחירתו של עזר להתיחס דווקא לפונט זה אינה מובנת מאליה. תפוצתו הרחבה כל כך והמונופול שרכש הפונט מחד, ונסיונות מרשימים של מעצבים אחרים ליצור פונט שישווה בהצלחתו לפרנק־ריהל מאידך, יצרו רתיעה מלהתערב או להתחרות ב"מלכה" של הטיפוגרפיה העברית.
בחירתו של עזר באה ממקום אופייני לו – ׳ניקח את המיתוס המקודש ביותר ונעבוד עימו כחומר גלם יקר, ולו לשם עצם הניסוי׳. וכך היה. הפרוייקט בתחילתו הוגדר כבלתי שימושי. הרצון המוביל היה להגביר את מאפייני היוגנדשטיל שבאות המקורית, אם כי בגישה של נאו־יוגנדשטיל. כלומר, לנסח מחדש זרם זה שרווח בגרמניה בתחילת של המאה ה־20. בנוסף, ובהשראת עבודות תלת ממדיות שיצר עודד, נוספו לעזר פרנקריהליה אלמנטים פיסוליים קונסטרוקטיביים בעלי אופי תיאטרלי ובהאנשה מלאת הומור וחיים. בשלב הראשון, ובכדי להתנתק מהתיקונים שערך רפאל פרנק בזמנו, חזרו הקוים האנכיים ונהיו דקים מאוד תוך יצירת מתח רב בינם לבין הבסיסים והגגות. בכך למעשה, אולי שלא במודע, נוצר גם דיאלוג בין עזר ל-Didot ו- Bodoni אשר הביאו מתח צורני זה להקצנה.״
"לכל אורך שלבי העבודה הנימה השורה על גופי האותיות היא נימה של קלות, שעשוע וחוסר פחד, המשולבים בהרבה כבוד למקור. כך למשל, בעוד פרנק ויתר על הגגות המשופעים באות, החליט עזר להחזיר את ההטיה רק בגג של האות ז', ולו לשם ההנאה והגיוון הצורני לסדרה כולה. האות "ן" מקבלת בסיס תחתון שלא היה קיים במקור, אך מופיע בניסיונות שונים ליצור אותיות עבריות בסגנון הארנובו (כמו אצל זאב רבן ואחרים).
עזר פרנקריהליה הנו פרויקט מרתק, בזכות השילוב העדין בין אקט אקספרמנטלי חקרני ונטול יעד ברור, לבין הקפדה על חוקיות מסויימת והרצון לשמר את הגורם הסדרתי בין הסימנים השונים שבסידרה.
במונחים המושאלים מתחום הכוריאוגרפיה, ניתן לומר שבלהקה יש כמה פרימות־בלרינות: האות ש', ץ', ל', הן דוגמאות מרשימות לתוספות ושינויים המנציחות את היצירתיות הרבה בעיצובן. במספר מקרים נבחין בהחלטות עיצוביות "שלא ייעשו" בפונט סטנדרטי: האות ס', למשל, סובבה ב־180 מעלות ויושבת למעשה על הגג של עצמה. גם באות צ' שונו ההיררכיות בין האלכסונים שבה, ואילו האות פ' איבדה לחלוטין את הבסיס שלה.״
עזר פרנקריהליה היא פיוט, וריאציה מוזיקלית חופשית ואישית למקור עליו היא מסתמכת. יש בה תפיסה חזותית רעננה, אהבת הצורה והערכה עמוקה לאב הרוחני של האות העברית המודרנית. בכך חותמים רפאל פרנק ועודד עזר מעגל בן מאה שנים של חקר גבולותיה של האות העברית, בדיאלוג משמעותי ומפרה."